tasustamise-strateegia

Tasustamise strateegia: võti ettevõtte eduks

Läbimõeldud tasustamise strateegia aitab ettevõtetel hoida oma parimaid töötajaid kuni 50% tõhusamalt. Tänapäeva kiiresti muutuvas ärikeskkonnas on tasustamise strateegia võtmetähtsusega, et värvata ja hoida tipptalente – üks olulisemaid konkurentsieeliseid. Tasustamine pole enam lihtsalt palk tehtud töö eest, vaid strateegiline tööriist, mis aitab kaasata parimaid spetsialiste, motiveerida meeskonda ja toetada ettevõtte eesmärke.

Juhtide ja spetsialistide tasustamine vajab erilist tähelepanu, kuna nende roll organisatsiooni edus on otsustava tähtsusega. M-Partner HR on spetsialiseerunud just nende ametikohtade personalivalikule ning sageli küsivad meie kliendid nõu tasustamismeetodite ja palgavahemike osas.
Selles blogipostituse eesmärgiks ongi jagada oma teadmisi ja kogemusi, et aidata ettevõtetel kujundada tasustamispraktikaid strateegilisemalt ja tulemuslikumalt.

Tasustamise strateegia: rahalised ja mitterahalised komponendid

Kaasaegne tasustamine on märksa laiem kontseptsioon kui traditsiooniline palgasüsteem. Total Reward lähenemine vaatleb töötajale pakutavat väärtust terviklikult, ühendades nii rahalised kui mitterahalised komponendid strateegiliseks tervikuks.

Miks Total Reward lähenemine on oluline? Muutunud on  tööturu ootused ehk tänapäeva töötajad hindavad rohkemat kui ainult palka. Nad otsivad terviklikku töökeskkonda, mis toetab nende arengut ja heaolu. Võime pakkuda mitmekülgset väärtust muutub järjest olulisemaks konkurentsieeliseks.

Kuidas Total Reward lähenemine praktikas välja näeb?
Total Reward mudel jaguneb kaheks põhiliseks komponendiks: rahalisteks ja mitterahalisteks tasudeks. Mõlemad komponendid on sama olulised töötaja motiveerimisel ja organisatsiooniga sidustamisel. Vaatame lähemalt, millistest osadest need koosnevad:

1. Rahalised komponendid:

  • Põhipalk: See on töötaja sissetuleku stabiilseim osa, mis põhineb ametikoha väärtusel, kogemustel ja turutasemel. See pakub kindlustunnet nii töötajale kui ka võimaldab ettevõttel konkureerida tipptalentide eest.
  • Tulemustasu: Dünaamiline tasu, mis motiveerib ületama eesmärke. Tavaliselt moodustab see 10-30% aastatasust ja on seotud individuaalsete või meeskondlike tulemustega. Näiteks võib see hõlmata projekti edukat lõpetamist või müügieesmärkide ületamist.
  • Pikaajalised stiimulid: Strateegilised vahendid võtmetöötajate sidumiseks ettevõttega, nagu aktsiaprogrammid või optsioonilepingud. Need loovad kuuluvustunde ja näitavad, et töötaja panus on väärtuslik ka pikemas perspektiivis.
  • Lisatasud ja preemiad: Erakorralised tunnustused silmapaistvate saavutuste eest, olgu selleks innovaatilised lahendused või täiendavate vastutuste võtmine.

2. Mitterahalised komponendid:

  • Arenguvõimalused: Tänapäeva töötajad hindavad võimalust areneda. Personaalsed arenguplaanid, mentorlusprogrammid ja vastutusrikkamad ülesanded toetavad professionaalset kasvu.
  • Koolitused: Ettevõtted pakuvad mitmekesiseid õppimisvõimalusi, alates juhtkonna koolitusprogrammidest kuni rahvusvaheliste konverentsideni. Eesmärk on täiendada töötajate oskusi ja hoida neid konkurentsivõimelistena.
  • Paindlik töökorraldus: Viimastel aastatel eriti oluliseks muutunud kaugtöö võimalused, paindlikud tööajad ja individuaalsed lahendused aitavad saavutada parema töö- ja eraelu tasakaalu.
  • Tervisetoetused: Näitavad, et ettevõte hoolib oma töötajate heaolust. Lisaks tervisekindlustusele pakutakse spordikulude kompenseerimist, vaimse tervise programme ja tervisekontrolle.
  • Tunnustamine: Emotsionaalne komponent, mis seob töötaja ettevõttega. Avalik tänu, tunnustusüritused ja individuaalsed kiitused tõstavad motivatsiooni ja kuuluvustunnet.

Tasusüsteemi strateegia loomise olulised sammud

Pärast tasustamise komponentide määratlemist on oluline mõista, kuidas neid strateegiliselt rakendada. Efektiivne tasusüsteem ei ole pelgalt numbrite mäng, vaid läbimõeldud protsess, mis toetab nii töötajate motivatsiooni kui ka ettevõtte eesmärke. Järgnevalt vaatleme põhilisi samme tervikliku ja motiveeriva tasusüsteemi loomisel.

1. Olukorra kaardistamine:

Iga eduka tasusüsteemi aluseks on põhjalik hetkeolukorra analüüs. See tähendab, et peate looma õiglase ja läbipaistva süsteemi oma organisatsiooni sees, samal ajal jälgides, mida pakuvad teie valdkonna konkurendid. Oluline on luua otsene seos töötaja tulemuste ja tema tasu vahel, muutes sel moel tasustamise motiveerivaks.

2. Strateegiliste valikute tegemine:

Siin on tähtis mõista, et inimkapital on teie ettevõtte kõige väärtuslikum ressurss. Valikud peavad toetama ettevõtte eesmärke ning aitama Teil värvata ja hoida parimaid talente, luues selleks läbimõeldud värbamisstrateegia.

3. Ametikohtade hindamine:

Iga ametikoha väärtuse määramisel tuleb vaadata laiemalt – võrrelge turuga ning kasutage diferentseeritud lähenemisi, mis arvestavad nii ametikoha spetsiifikat kui ka töötaja individuaalseid võimeid.

 4. Tulemustasude süsteemi kujundamine:

Üks olulisemaid otsuseid tasusüsteemi loomisel on tulemustasude rakendamine. Hästi läbimõeldud tulemustasu süsteem võib oluliselt tõsta töötajate motivatsiooni ja aidata saavutada ettevõtte eesmärke. Efektiivne tulemustasu eeldab:

  • Selgeid ja mõõdetavaid eesmärke
  • Objektiivset individuaalse panuse hindamist
  • Piisavat rahalist väärtust
  • Lihtsaid arvestuspõhimõtteid

Nende eelduste täitmisel muutub tulemustasu tõhusaks tööriistaks, mis toetab nii töötajate arengut kui ka ettevõtte strateegilisi eesmärke.

Praktilised soovitused tööandjatele

Eelnevate sammude ja põhimõtete rakendamiseks pakume välja järgmised praktilised soovitused tööandjatele:

  1. Korrapärane tasustamise strateegia ülevaatus aitab ettevõttel säilitada konkurentsieelist.
  2. Kasutage dünaamilist ja paindlikku lähenemist.
  3. Kommunikeerige tasustamise põhimõtteid läbipaistvalt.
  4. Arvestage iga töötaja unikaalsete vajadustega.
  5. Jälgige turgu ja konkurentide pakutavat.

Tasustamine on nii kunst kui ka teadus. See ei mõjuta ainult ettevõtte tulemust, vaid ka töötajate igapäevaelu ja rahulolu. Õige tasustamisstrateegia aitab Teil mitte ainult häid töötajaid värvata, vaid ka hoida neid pikaks ajaks enda juures. Lõppude lõpuks on rahulolev töötaja motiveeritud töötaja ning motiveeritud töötaja viib ettevõtte eduni!

M-Partner HR aitab kujundada ettevõtte vajadustele vastava tasustamise strateegia. Astu järgmine samm sobiva töötaja leidmisel ja võta ühendust meie värbamiskonsultandiga:
Marko Udusaar
+372 5810 0125

Saada hinnapäring siit: https://www.mpartner.ee/hinnaparing